Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC0335252   Educar en positiu a l'aula
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Educació Infantil
  
   1/5/2024 - 21/5/2024 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Desig d'Aprendre
  
  
  
Tipus activitat   03DA Educar en positiu a l'aula
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/05/2024
  
Cost matrícula (Euros)   40
  
Descripció i   Metodologia:   Coneixeu els principis i les eines de la Disciplina Positiva?, una filosofia basada en la investigació del psicòleg Alfred Adler.

Necessitem tenir un coneixement més profund de com aprenen les nenes i els nens, la importància de la pertinença i l'aprenentatge social i emocional, i la millor manera d'ensenyar aquestes habilitats en una aula.

Aquesta disciplina és efectiva amb les nenes i els nens perquè és diferent de la disciplina convencional. No té res a veure amb el càstig (el qual moltes persones creuen que és sinònim de disciplina) i si amb l'ensenyament de valuoses habilitats socials i de vida.

“Les nenes i els nenes es porten bé, quan se senten bé”.

Les activitats que es proposen es basen en l’autoreflexió de la pràctica docent així com també en posar en pràctica els nous continguts treballats canviant la mirada que tenim cap a la infància, entenent les necessitats dels infants i per tant comprenent els comportaments de cadascun d’ells i ajudar-los des del respecte, l’amabilitat i la fermesa. La idea principal es basa en la comunicació oberta, el respecte implicant l’infant en la responsabilitat i l'autonomia, en l'empatia, en la llibertat d'acció, i en l'afecte.


La valoració de la formació es farà a través de diverses tasques sobre els continguts treballats així com també la participació en fòrums de debat per reflexionar conjuntament sobre allò que hem treballat en cada mòdul.

La metodologia es basa en l'autoaprenentatge a través de diversos recursos com vídeos i lectures interessants per poder ampliar la visió i els coneixements. En cada mòdul es proposarà un roleplaying que poden aplicar a l’aula i posteriorment comentar com ha anat la posada en pràctica i compartir inquietuds. Sempre que estiguem en una convocatòria que es pugui i sempre que estem en actiu.

-El lloc de l'activitat és online, curs telemàtic (en línea asíncron) a través de la plataforma Moodle, al Campus de l'escola, i l'horari a distribuir com millor convingui a la participant durant les dates de la convocatòria.

-Als cursos i seminaris, publicitat que se’n fa: A través de la nostra pàgina web https://desigdaprendre.cat/ i de les nostres xarxes socials (Instagram, Tik Tok, @desig_daprendre, Facebook, Desig d'aprendre, i a través de les xarxes de les persones formadores que imparteixen el curs (si en tenen).

-Tipus de difusió de l'activitat: A través de la nostra pàgina web https://desigdaprendre.cat/ i les nostres xarxes socials: (Instagram, Tik Tok, @desig_daprendre, Facebook, Desig d'aprendre, i a través de les xarxes de les persones formadores que imparteixen el curs (si en tenen).
  
Objectius   -Canviar la mirada cap a la infància; una mirada més respectuosa i positiva.
-Desenvolupar el respecte mutu i la cooperació.
-Obtenir un coneixement més profund de com aprenen les nenes i els nens i comprendre el seu món.
-Entendre la creença que hi ha darrere del comportament infantil i juvenil.
-Comunicar-se d’una forma efectiva i afectiva amb l’alumnat.
-Enfocar-se en la solució en comptes del càstig.
-Establir límits amb respecte.
  
Continguts   Mòdul 1: Principis bàsics d'educar en positiu i en calma.

-Introducció a la Disciplina Positiva.
-Models educatius: ens endinsarem en el coneixement dels diferents models educatius que existeixen.
-El treball cooperatiu i democràtic com a base d’un aprenentatge real i conscient: es mostraran diferents recursos i estratègies per poder dur a terme un treball cooperatiu a l’aula.
-Teoria de l'iceberg: comprendre el propòsit més profund del mal comportament (expressions del desànim) i com fer servir l'alè per motivar un comportament emocional saludable.
-Entenent els "mals comportaments": el psicòleg Alfred Adler va ensenyar que el comportament humà té un propòsit; és a dir, sempre hi ha una intenció darrere del comportament.

Mòdul 2: Primer la connexió, després la correcció.

-El vincle: El primer i el més important vincle d'un infant és amb la familia. Els vincles a l'aula vénen en un segon lloc, i l'impacte d'un vincle segur a l'aula es pot mesurar bé a l'adolescència.
-La importància d'establir una forta connexió a l'aula: És útil establir sempre una connexió emocional amb una nena o nen abans que intentem resoldre algun problema.
-Sentiments, empatia i desenvolupament de l'aprenentatge socioemocional que afavoreix l’aprenentatge entre iguals.
-L’autorregulació en els nens i nenes: Amb freqüència les persones adultes esperen molt més dels infants del que són capaces.
-Temps fora positiu: Ajuda als i les mestres i als nens i nenes a entendre la necessitat d'autoregular-se i recompondre's abans d'intentar resoldre problemes o abordar el comportament.

Mòdul 3: Comunicació positiva.

-La comunicació que connecta: s’ofereixen eines i estratègies per una comunicació eficaç.
-Què són i per a què serveixen les normes i els límits?: una introducció per entendre què són els límits i per a què serveixen.
-Establir normes i límits des del respecte: Quan els i les mestres estableixen límits i després els reforcen amb càstigs, sermons i control, conviden a la rebel·lia i la lluita de poders.

Mòdul 4: Enfocament en solucions.

-T'has de sentir pitjor per actuar millor?: La disciplina tradicional s'enfoca a ensenyar als nens i les nenes allò que han de fer i el que no han de fer perquè algú “ho diu”.
-La roda de les opcions: La roda de les opcions és una altra forma de empoderar als nens i nenes perquè resolguin els seus propis problemes, enlloc de pressionar al o la mestra perquè sigui l'únic/a que resolgui problemes
-Eines per a controlar el grup: Els nens i nenes aprenen millor, tant les habilitats acadèmiques com les socioemocionals, quan el control del grup està basat en el respecte mutu.
-En aquest apartat es donaran 7 eines per garantir aquest "control" respectuós del grup.
  
Formador/a   Gemma Carrasco
  
Avaluació   Pla d'avaluació de l'activitat:

- Participació en fòrums i tasques dels continguts de cada mòdul, sempre amb enfocament a la tasca educativa per dur-les a terme a l'aula. I al final un formulari de satisfacció i un fòrum de cloenda.

Tasques d'aprofitament que haurà de fer la participant:

Mòdul 1: Principis bàsics d'educar en positiu i en calma

-Tasca “Amable i ferm a la vegada”: Aprendre com evitar ser massa ferm o massa amable mentre s'aprenen frases per ser amable i ferm alhora.
-Activitat interactiva “Iceberg”: Col·locar les paraules en la part de l'iceberg corresponent tot arrastrant-les i deixant-les anar allà a on creus que van.

Mòdul 2: Primer la connexió, després la correcció

-Fòrum “Digues que ho sents o demana perdó”: Comprendre el veritable missatge de les disculpes forçades.
-Activitat interactiva “Acceptar la ira”: Acceptar la ira (dels nens i nenes i la pròpia) com un sentiment legítim.


Mòdul 3: Comunicació positiva

-Fòrum “El càstig no és educatiu, és inseguretat adulta”: Prendre consciència dels resultats dels diferents mètodes de disciplina a llarg termini.
-Tasca “Establir límits”: Promoure la pràctica de la posada de límits apropiats amb els infants.

Mòdul 4: Enfocament en solucions

-Fòrum “La jungla”: Apreciar com les diferències esdevenen recursos, els quals podem acollir i celebrar.
-Tasca “Cuidar una planta”: Apreciar la natura individual de cada nen i nena, brindar l’acompanyament que ajudi a cada nen i nena a ser el millor que ell o ella pugui ser.

Per últim hi ha una avaluació de satisfacció. Aquesta avaluació es farà a través d’un qüestionari de satisfacció i d’un fòrum de comiat final on totes i tots poden exposar allò que més els ha agradat, si creuen que han tret profit del curs i si ho podran aplicar en la seva pràctica docent, propostes de millora, etc.
  
Requisits de  certificació   Per poder certificar la formació, el i la participant haurà d'haver realitzat totes les tasques que es proposen a cada mòdul. Participar de forma activa en els fòrums del curs i interactuar amb la resta de persones del curs en algun moment. Tot basat en els continguts del curs, una participació significativa que demostri que ha après.
Si hi hagués qüestionaris o qualsevol altre tipus de tasca als mòduls, també caldrà fer-la, i en finalitzar la formació contestar el qüestionari o fòrum de satisfacció.
Si fos una convocatòria en què una activitat que ho requereixi no es pugui dur a la pràctica s'adaptarà aquesta a les circumstàncies del moment. Si una persona no està en actiu en el moment de la formació se li adapta també qualsevol activitat que requereix demostració a l'aula, com es fa durant els estudis previs a incorporar-se al món laboral.
El curs ha de quedar acabat al 100% dins de les dates assenyalades.
  
Persones  destinatàries   Infantil i primària
  
E-mail   desigdaprendre@gmail.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 28/06/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).